Hun er som Maria sød som en sangria!

Min parade af konfirmationssange fortsætter. I denne uge kan I læse og synge en af mine seneste af slagsen. Bedsteforældre bestilte den til deres barnebarn, den ældste af to piger. Deres mor er spansk gift, og begge piger er født i Spanien, men den lille familie flyttede til Danmark mens pigerne stadig var små.

Som sædvanlig lavede jeg et grundigt forarbejde. Bedstemoderen blev inviteret på eftermiddagskaffe mens vi snakkede os igennem deres ønsker til sangen, og jeg skrev noter:

“Anna er en stille pige der gerne glor på skærm – er vild med Youtube. Men hun er også til det fysiske, hopper trampolin og går til springgymnastik på samme hold som sin lillesøster Maria. Der er ikke langt mellem de to piger – 1 år og 10 måneder.

Anna er tynd og har langt hår. Hun holder fin orden på sit værelse, og kan spare op til køb af tøj. Anna er til stramme bukser, mens lillesøster Maria er til nederdel.

Hun er kræsen, elsker risengrød, og vil gerne hjælpe med at lave mad hos mormor. Hjemme må de ikke lave mad pga. de farlige gasblus.

Bedsteforældrene har mange gode minder sammen med hende og søsteren på Årø, og de har tit været på længere ophold, en weekend eller en uge. Interessen for at være sammen med bedsteforældrene er i aftagende – nu er det venindeflokken der trækker.

Det sjoveste bedsteforældrene kan fortælle om Anna er at pigerne og en kusine har forberedt store danseshows indstuderet efter Youtube og med Anna som overordnet instruktør. Ud over springgymnastikken har Anna også været med i pigegarden i Gram (som 10-årig), men det var ikke hende (og der var ikke råd til instrumentundervisning). Maria har været i kor, men venindekliken fik sat en stopper for det.

Hvis der skulle lyde et enkelt kritisk ord, så skulle det handle om pigernes umådeholdne forbrug af amerikanske ungdomsskodfilm.. Men ellers er alt harmoni, og forkælelse er bedsteforældres privilegium.”

Vi blev enige om at sangen skulle gå på “I en kælder sort som kul”, for der var ikke den store tradition for sang i slægten, hverken fra Højskolesangbogen eller Giro 413. Det er også en rigtig god melodi at skrive på. Versene bliver ikke for korte til give manøvrerum, og rimmønstret er ikke så kompliceret at det giver knuder.

Den færdige sang kom til at se sådan ud:

(Mel.: I en kælder sort som kul)

Til enhver konfirmation
skal der synges sange.
Annas yndige person
inspirerer mange
til at synge hendes pris!
Vi gør det på samme vis:
Først skal hun berømmes –
siden skåle tømmes.

Avlet frem i Spaniens jord,
siden danskerbleget.
Som i hendes søster bor
der i Anna meget
ægte sydlandsk karakter
som man ikke ofte ser.
Hun er som Maria
sød som en sangria!

Gymnastik og rytmisk dans
er de specialer
Anna dyrker – hun har sans
for saltomortaler.
Og hun hopper trampolin –
det er sundhedsmedicin!
Supersporty pige
er hun uden lige.

Men når Anna slapper af
dyrkes TV-sysler.
Skodfilm fra Amerika
om teenageskærmydsler
ser hun på i timevis
– det’ det bedste som der gi’s!
Man ka’ spør’ til tider
hvorfor mon hun gider.

Pi’rne laver danseshow,
Anna instruerer.
Fra en Youtube-video
øves trin med mere.
Publikum er far og mor
og fornøjelsen er stor.
Når de showet starter
griner alle parter.

Anna har – det si’r sig selv –
godt humør med fut i.
Hvorfor kede sig ihjel?
Fyre bli’r let skudt i
såd’n en rigtig charmetrold.
Så pas på – et fodboldhold
drenge lugter bytte.
Flest af dem bli’r snydte!

Bedstemor og bedstefar
syn’s at hun er dejlig.
Anna altid været har
svær at finde fejl i.
Når vi ta’r en Årø-tur
Er det altid no’et der dur!
Og vi hygger sammen –
der er fryd og gammen.

Nu er Anna næsten stor,
blomstrer som en rose
der i forårssolen gror.
Kun en blomsterglose
passer på vor konfirmand,
hun er sød og elegant!
Jubel uden ende,
Hip hurra for hende!

Det er en udmærket sang, og et godt eksempel på hvad fremtidige kunder kan vente sig i sangfabrikken. Når jeg interviewer kunderne, kommer der mangt og meget frem, og jeg pointerer at ikke alt kan komme med i sangen – der er andre krav der også skal honoreres. F.eks. at sangen ikke bliver for lang, og denne er måske lige på kanten hvad det angår. I min første udgave af sangen var andet vers ikke med. Men bedsteforældrene der bestilte sangen syntes der manglede noget om søsteren Maria, og jeg syntes også selv at den spanske forbindelse godt kunne give lidt mere kulør. Og så fandt jeg efter temmelig lang grublen på det glimrende rim: Maria og sangria. Blomsterbilledet i sidste vers (“blomstrer som en rose osv.”) passede også godt med “avlet frem i Spaniens jord/siden danskerbleget.”

I en konfirmationssang må der gerne stå en kærlig betragtning over en mindre svaghed ved konfirmanden som hører hendes alder til. Men aldrig nogen pinlige afsløringer fra fortiden! Det er slemt nok for et ungt menneske at skulle være midtpunkt i den grad som det er til en konfirmationsfest. “Annas” forbrug af tomme amerikanske kulturkalorier er perfekt, synes jeg – især når det opvejes af pigernes kreative brug af Youtube-dansevideoer. Og når et vers profeterer om “Annas” fremtidige succes hos drengene, er alt andet nok glemt og tilgivet.

Hvis der var noget der kunne spares, måtte det være verset om bedsteforældrenes hyggeture med pigerne, men det er jo signaturverset der gør det klart hvem det er der under “Anna” det så godt at de kommer med en sang om hende.

Kære læser! Jeg håber du er overbevist om at det eneste rigtige at gøre når det (efterhånden knap så) lille pus skal konfirmeres er at bestille mig til at skrive en pragtfuld sang der kan sætte gæster og konfirmand i ekstra godt humør. Sange skriver ikke sig selv – så kom ud af busken NU så jeg kan nå at skrive den sang som jeres nuttebasse fortjener.

Hvis I ikke selv har brug for en konfirmationssang nu, så like og del mit opslag på Facebook og gør i det hele taget reklame for sangfabrikkens ydelser i jeres omgangskreds😀

Mail: sorenkjaer6@gmail.com

Mob: 22752345.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *