Ud over min egen fornøjelse over at gense mine gamle sange er meningen med min blog jo også at gøre reklame for sangfabrikken. Som pensionist indser jeg nødvendigheden af mådehold på så mange områder, men kunne der falde et par håndører af gennem udførelse af bestillingsarbejde, ville det bestemt være en ting der kan forsøde den tilstundende alderdom. Og nu ligger konfirmationssæsonen lige om hjørnet. De næste uger vil jeg igen vise konfirmationssange frem som skamløs reklame, og så regner jeg med at blive kimet ned af forældre, tanter, onkler, bedsteforældre osv. i gevaldig rimnød. Så vent ikke for længe med at ringe! Nummeret er 22752345!
Som jeg tidligere har skrevet, har jeg ikke noget imod at nogen planker en af mine sange her på bloggen, blot de nævner hvem der har skrevet originalen. Men den konfirmationssang jeg vil vise frem i denne uge bliver svær at genanvende, med mindre konfirmanden da hedder Kristian. For Kristian hed konfirmanden som sangen handler om, og melodien er selvfølgelig “Kong Kristian stod ved højen mast”. Den pompøse melodi står i klædelig kontrast til anledningen.
I dag blev Kristian konfirmer’t
og vi har fest.
Men den slags gør slet ikke Kristian spor genert,
han er så smart og velfriser’t.
Det fine tøj, det klæ’r ham godt,
ja, han er flot!
Han lugter skrapt af duftevand,
det sømmer sig en rigtig mand,
det sø-ø-ømmer sig en rigtig mand!
Nu gi’r vi et signalement
af Kristian:
Han er som andre drenge flest, og han har hang
til burgermad og lediggang.
Computerspil og internet
syn’s han er fedt.
Det kulturelle keder ham,
men vid’jofilm er helt namnam,
men vid’jofi-i-ilm er helt namnam.
Men der er også mer at si’e
om Kristian:
Han er en rigtig kammerat, og uden li’e
til hygge når vi holder fri.
Han fisker fisk, han spiller spil,
han spiller horn.
Hver fødselar gi’r han et båt,
det lyder ov’n i købet flot,
Det lyder o-o-ven i købet flot!
Nu skal vi råbe højt i kor
for Kristian
et hurraråb, fordi vi alle sammen tror
at inden i ham kimen bor
til en guttermand, en pryd for vort land
som alting kan!
Gid han må nå sit fremtidsmål,
så drik for Kristian nu en skål,
så dri-i-ik for Kristian nu en skål!
Ja, Kristian er konfirmandens rigtige navn, men det gør ikke noget at røbe det her. Det er også et tema i sangen at han er en helt almindelig elskelig dreng på 14-15 år. Hvordan han har haft det med at blive besunget skal jeg ikke kunne sige. Unge mænd på den alder er ikke nødvendigvis begejstrede for al den opmærksomhed. Men gæsterne har haft det fint med det kærlige portræt i andet og tredje vers, og der har nok været smil på læben hos alle over den sproglige begejstring i slutverset.
En fin sang, synes jeg selv. Men måske er det noget helt andet min fremtidige bestiller er ude efter. Den klarer jeg også! Her bliver sange lavet efter mål!
Konfirmationssangsreklamekampagnen fortsætter i næste uge. Stay tuned!
